Agregat prądotwórczy (inaczej generator prądotwórczy) – urządzenie elektroenergetyczne stanowiące samodzielne źródło prądu składające się z prądnicy synchronicznej (z magnesami stałymi lub elektromagnesami), silnika spalinowego, rozdzielnicy elektrycznej oraz urządzeń kontrolno-pomiarowych i pomocniczych umieszczanych na wspólnej konstrukcji metalowej.
Agregaty są więc autonomicznymi zespołami do wytwarzania energii elektrycznej. 

Agregaty prądotwórcze mają zastosowanie w dwóch dziedzinach:

  • Agregaty prądotwórcze w zastosowaniu podstawowym służą do wytwarzania energii elektrycznej dla różnych potrzeb (siła napędowa, światło, ogrzewanie itd.) na tym obszarze, gdzie nie ma żadnych innych źródeł.
  • Agregaty prądotwórcze w zastosowaniu pomocniczym są wtedy stosowane, gdy normalna sieć rozdzielcza jest przerwana i z tego powodu mogą powstać szkody materialne albo finansowe, lub przy przeciążeniach sieci.

W zależności od przeznaczenia agregaty prądotwórcze dzieli się na:

  • agregaty prądotwórcze w zastosowaniu lądowym;
  • agregaty prądotwórcze w zastosowaniu morskim;

Agregaty prądotwórcze w zastosowaniu lądowym w zależności od sposobu ich mocowania są wytwarzane
w dwóch różnych wykonaniach:

  • stałe mocowanie agregatów prądotwórczych (stała instalacja);
  • ruchome agregaty prądotwórcze (ruchoma instalacja).

Te dwa wykonania mogą znów ze swojej strony być podzielone na liczne typy, a mianowicie
w zależności od sposobu w jaki są uruchomiane na:

  • agregaty z ręcznym sterowaniem;
  • agregaty z automatycznym sterowaniem;

Budowa zespołów prądotwórczych:

  • silnik wysokoprężny (diesel) lub benzynowy z rozruchem ręcznym lub elektrycznym
  • prądnica synchroniczna samowzbudna (na magnesy stałe lub elektromagnesy) (może być wyposażona
    w stabilizację napięcia AVR);
  • metalowa rama wraz z amortyzatorami metalowo-gumowymi;
  • akumulatory z osprzętem (jeżeli występuje);
  • zbiornik paliwa;
  • przyłącza z gniazdami;
  • tłumik spalin;
  • obudowa wyciszona (jeżeli występuje)
  • rozruch agregatu na gorąco w przypadku silników spalinowych, cieplnych, parowych; rozruch na zimno silniki elektryczne i pneumatyczne.